St. Vitus VGLO - LEAO

Voor de geschiedenis van de bouw van de St. Janschool, St. Vitusschool en later ook de Aloysius ULO, hoek Achterom/Pr. Bernhardstraat, met mooie foto's van binnen en buiten: Download de PDF HIER.

Dit gebouw werd in 1904 gebouwd en huisvestte vanaf die datum tot 1953 in het voorste gedeelte de St.Janschool. In het achterste gedeelte zat de St.Vitus lagere school. Boven voor zat aanvankelijk ook de Aloysiusschool, maar die kreeg in 1909 een eigen onderkomen ernaast op Achterom 100. In 1937 werd de Aloysius ULO zelfstandig en vestigde zich in het achterste gedeelte waar eerst de St.Vitusschool had gezeten maar die in 1933 was opgeheven. In 1943 kwam de St.Vitusschool terug als VGLO, later St. Vitus Praktijkschool voor Leao, ook in het voorste gedeelte tot voorjaar 1971.
In 1971 werd het voorste gedeelte van dit gebouw  afgebroken om ruimte te maken voor een nieuwe rondweg, de Schapenkamp.

De leerkrachten waren in de beginjaren op alle scholen hoofdzakelijk fraters van de orde Fraters van Utrecht.

Adres: Achterom 96, Hilversum

Dependances: Kolhornseweg (1962-1967) en 2 lokalen in de voormalige St. Josefschool op de Koninginneweg (1967-1969).

St. Janschool links en St. Vitusschool rechts - Later St. Vitus VGLO links en St. Aloysius ULO rechts