AHOY, KAB en KAJ gebouwen

Speldje uit de collectie van frater Gratianus (N.G.E. Greeven, 1913-1996). Hij was leider van het jeugdwerk 'Ahoy' in de St. Clemens parochie te Hilversum. Op het driehoekig speldje onderaan het woord "AHOY". Daarboven op de horizon een opkomende zon met op de voorgrond huizen en kerken. Daarboven een kruis.

K.J.C. Ahoy startte als interparochiële jeugdzorg voor "maatschappelijke- of godsdienstig misdeelde jongens van 12 tot 18 jaar". In 1949 had iedere parochiegroep 2 avonden per week een groepsavond en vierden alle groepen op de 3e zondag van de maand samen een H. Mis in de kapel van de kweekschool. Het betrof de parochies St. Vitus, H. Hart en St. Clemens.

Vanaf 1952 was de praktische leiding in handen van de aalmoezenier en de fraters. De St. Vincentiusvereniging beheerde de financiën.

In het jaarboek van de congregatie van 1958 worden de activiteiten van de vereniging als volgt beschreven: "De clubavonden zijn geheel vrij, ieder kan komen als hij wil en wanneer hij wil [...]. Activiteiten zijn: handenarbeid in de meest uitgebreide zin, judo, radio-, boot-, vliegtuigbouw, instuif en metaalbewerking.

Vanaf 1 oktober spelen we in de N.T.T.B. onder de naam J.S.V. met 3 teams. De judosport wordt beoefend in de combinatie met de St. Clemensgroep. De band staat onder de deskundige leiding van H. Booy en begint zijn "Herrico"-karakter te verliezen.

Eens per maand is er een gemeenschappelijke H. Mis en een film. In de zomervakantie is er een kamp en voor de liefhebbers boven de 14 een trektocht." Ook in Utrecht bestond een jeugdwerk van de congregatie met de naam 'Ahoy'.

AHOY jeugdsoos (L) en KAB gebouw (R)

34.

Achter het KAB-gebouw zat het KAJ-gebouw van de Kajotters aan het Achterom, met meest leerlingen van de St.Janschool en St.Aloysiusscholen.
Daarin zat ook de mondharmonica vereniging Cecilia.
Je ziet het hier links, met ernaast tuinderij Van Velsen en de Aloysius op de achtergrond. ca. 1953.
Rechts vooraan zit Gerard Smeijnk en naast hem Ben Bovenkamp.

35. Inhuldiging Kajotters

Op kamp met Ahoy in de bossen bij Nunspeet, natuurcamping Mosterdveen, in een 30 persoons legertent, met Frater Prinsen. ca. 1953.

36. Wim Bausewein (gestreept shirtje, kijkt recht in de camera) en naast hem Frits van der Linden (alleen gezicht)

37.

38. vlnr Wim Bausewein, Dirk v Dieren, ?, ?

Hieronder 1 t/m 33, jaartallen nog onbekend. Wie herkent er iemand?

22. Boven vlnr: Tejo de Blok, Kerry Montfrans, ?, Rinus Schaap. Onder ?

25. Onderste rij?,?. Rij daarboven: ?, Gerard Rutten, ?,? Gert Jan de Hiep,?, Tejo de Blok, Gerard van Bodegraven, Frans Boske, ?,?, Benny Hendriks
Rij daarboven: 13x?. Rij daarboven: ?,?,? Joke, ?, Andre de Blok, Fr Richard, ?,?,?,? Jan Wilhelmus

28. Onderste rij links Kerry Montfrans

31. Onderste rij vlnr: ?, Raymond Brakkee, Frans de Blok, Ton Veldmeijer.
Achteraan 2e van rechts Jan Wilhelmus.

23. Links Jan Wilhelmus, anderen onbekend

26.

29. Rechts Paul Hagen

32.

24. Van boven met de klok mee: ?, Kerry Montfrans, Tejo de Blok, ?, waarschijnlijk Gert Jan de Hiep, Rinus Schaap

27.

30. Bovenste rij: Yvonne Westhof, Mw. de Blok en Hr. de Blok (resp. koksmaat, kok en leider) (Leuk Tejo!)

33. Onderste rij zittend 2e van links Tejo de Blok, hurkende rij daarachter 5e van links Frans Boske, achterste rij 2e van links Jan Wilhelmus, 4e en 5e van links Fraters Willebrordus en Richard, daarnaast Koen van Blaricum. Tussen die twee laatste in Andre de Blok. Benny Hendriks, Johan Hendriks en Barry Sier zijn moeilijk aan te wijzen.

Binnenaktiviteiten

Jan Wilhelmus en Joop Westerveld

Frater Richard Postma

† 15-10-2000

In Ahoy traden ook bandjes op zoals 'Fall Out'  met Joep de Beer - Paul van Hest - Theo Prins en Joop Wilhelmus

Reactie plaatsen

Tejo de Blok
een jaar geleden

foto 33 is genomen op het zomerkamp 1964 in Uelsen, Duitsland, de eerste keer dat we daar naartoe gingen.

Tejo de Blok
een jaar geleden

betreffende de foto's van AHOY:
foto 22; boven vlnr Tejo de Blok, Kerry Montfrans, ?, Rinus Schaap. Onder ?
foto 23; vlnr; Jan Wilhelmus, 5x?
foto 24 van boven met de klok mee;?, Kerry Montfrans, Tejo de Blok, ?, waarschijnlijk Gertjan de Hiep, Rinus Schaap.
foto 25; onderste rij?,?,
rij daarboven ?, Gerard Rutten, ?,? Gertjan de Hiep,?, Tejo de Blok, Gerard van Bodengraven, Frans Boske, ?,?, Benny Hendriks
rij daarboven;13x?, rij daarboven; ?,?,? Joke, ?, Andre de Blok, Fr Richard, ?,?,?,? Jan Wilhelmus
foto 28; onderste rij links Kerry Montfrans
foto 29 rechts Paul Hagen
foto30; bovenste rij; Yvonne Westhof, Mevrouw de Blok en Mijnheer de Blok - mijn ouders - respectievelijk koksmaat, kok en leider. Geen frater Richard dus.
foto 31; onderste rij vlnr ? Raymond Brakkee, Frans de Blok, Ton Veldmeijer. Achteraan 2e van rechts Jan Wilhelmus
foto 33; onderste rij zittend 2e van links Tejo de Blok, hurkende rij daarachter 5e van links Frans Boske, achterste rij 2e van links Jan Wilhelmus, 4e en 5e van links Fraters Willibrordus en Richard, daarnaast Koen van Blaricum. Tussen die twee laatste in Andre de Blok. Ik zie ook Benny Hendriks, Johan Hendriks en Barry Sier, maar die zijn moeilijk aan te wijzen.
foto 21 sept 1964 Jan? is Jan Wilhelmus

Johan vlug

Foto 21 is genomen in september 1964

Johan vlug

Foto 21.
Boven Fons Bronkhorst - Frater Richard
van links naar rechts. Stef ?? / Bep terlien / Johan vlug/
Jan ?? en Joop Westerveld.

Stuur verbeteringen en/of aanvullingen naar: info@mijnoudeschool.nl