Sint Aloysius MULO historie vanaf 1909

De geschiedenis van de Aloysiusschool en wat daar bij hoorde is wat gecompliceerd.

Bovenstaand schoolgebouw werd in 1904 neergezet aan de Schapenstraat / hoek Achterom in Hilversum. Daarin zouden de Fraters van Utrecht volgens in die tijd goed gebruik 3 jongensscholen gaan opzetten, voor 3 verschillende sociale klassen.
De St. Aloysiusschool voor de beter gesitueerden huisde aanvankelijk op de bovenetage van het linker gedeelte. Beneden kwam daar de St. Janschool voor de middenklasse en in het rechter gedeelte de St. Vitusschool voor de minderbedeelden. Maar door het enorm groeiende leerlingenaantal werd het gebouw al snel te klein en daarom werd voor de Aloysiusschool ernaast op Achterom 100 een eigen gebouw geplaatst dat opende in 1909. Dat jaartal wordt dan ook over het algemeen aangemerkt als begindatum van de zelfstandige St. Aloysiusschool.

Al vanaf 1910 - een jaar na de opening - werd de Aloysius een MULO-school: Meer Uitgebreid Lager Onderwijs. Dat mocht omdat er extra lessen gegeven werden zoals Frans, Duits, Engels en Wiskunde.

Zo kwam er in 1910 bovenop de 6 gebruikelijke laagste klassen een 7e klas, in 1911 een 8e klas en in 1912 ook een 9e klas. Dit werden 'kopklassen' genoemd. En dat allemaal in hetzelfde gebouw.

In 1922, na reorganisatie van het onderwijs, werd de naam St. Aloysius ULO.
De wettelijke term MULO werd in 1920 al bij wet veranderd in ULO, maar veel scholen zijn MULO blijven hanteren omdat ze dit beter vonden klinken.

Pas in 1937 splitste de school in 6 klassen Lagere school en de 3 'kopklassen' werden een zelfstandige (M)ULO in het voormalige rechter gedeelte van de St. Vitusschool (de armenschool) aan de Schapenstraat, later Prins Bernhardstraat geheten. Voorin het gebouw zat tot 1953 ook nog steeds de St.Jan lagere school voor de middeninkomens. Ook de St.Vitusschool kwam daarin uiteindelijk terug, maar toen als VGLO, Voortgezet Lager Onderwijs en verdwenen de klassenverschillen.
De eerste jaren bleef de MULO-A een 3-jarige opleiding. Voor MULO-B kwam er een aanvullend 4e jaar. Pas in de jaren 50 werden zowel MULO-A als MULO-B een 4-jarige opleiding.

De eerste schoolhoofden waren hoofdfrater van de gehele Aloysiusschool.
Bij de splitsing in 1937 kreeg elke school een eigen hoofdfrater. De MULO Fr. Crispinus. De Lagere school Fr. Alexius.

Lees vooral over de geschiedenis van de scholen in het jubileumboekje. Klik op het omslag hieronder.

Plattegrond van het gebouw aan de Prins Bernhardstraat, incl. de aanbouw uit de jaren '50

In 1987 werd een jubileumboekje gemaakt t.g.v. het 65-jarig jubileum.

Klik op het plaatje om het boekje als pdf te downloaden.

Leerlingen moesten in 1950 nog hun eigen boeken aanschaffen. Later werden ze door de school verstrekt.