Aloysius Lagere School

Klassenoverzicht 1932 - 1969

De hokjes voor elke klas kun je gebruiken om een X of een Voorletter in te zetten, om makkelijker je eigen klassen te kunnen aangeven.
??? = klassenleraar niet bekend
(???) = idem, en ook geen klassenfoto beschikbaar
(Frater Ewaldus of Hr. v. d. Berg) = de naam van de klassenleraar is wel bekend maar geen foto beschikbaar.

Je kunt met de kleuren de klassen volgen van 1a naar 2a, 3a enz. Maar er werd nogal eens geschoven met leerlingen van een a- naar een b- of c-klas. Soms was dat om z.g. zittenblijvers bij elkaar te zetten die meer aandacht behoefden, soms om een onderscheid te maken tussen matige en goeie leerlingen. Dat gebeurde toch eigenlijk wel door de jaren heen. De beste leerlingen kwamen in 6b bij Hr. van den Berg en later ook Hr. Poulus.
Met als gevolg dat zo veel vriendschappen verloren gingen, want als je wat mindere cijfers haalde werd je uit de groep van je vriendjes gehaald die wel hoog scoorden. Jij ging naar klas a en zij naar klas b. Vaak dramatisch dus.
Of uitsplitsing ook iets te maken had met onderscheid maken tussen kinderen die vóór of 'óver het spoor' woonden, daar hebben we geen bewijs van kunnen vinden.
Het is daarom niet altijd goed mogelijk om leerlingen te volgen van 1 naar 2, 3, 4 enz. Wanneer er opvallend veel geschoven is, vooral naar de 5e en 6e klassen, hebben we die klassen dezelfde kleur gegeven, omdat je niet meer kunt aangeven hoe leerlingen doorgingen.

Wanneer je aanvullingen hebt of kunt aantonen aan de hand van bijvoorbeeld rapporten of foto's dat er een fout zit in het schema dan horen we dat graag. Nieuwe foto's en namen zijn natuurlijk altijd welkom!

Nieuwste versie: V3.8

Reactie plaatsen