Toelichting

De aanleiding voor het maken van deze website is de Facebookgroep voor Scholen bij de Vitus.
Uit onvrede over de zoekmogelijkheden en de chaotische manier van presenteren aldaar proberen we hier wat orde in de geschiedenis van de scholen te scheppen. We pretenderen op geen enkele manier volledig te zijn. Correcties en aanvullingen zijn altijd van harte welkom.

De Facebookgroep fungeert als digitaal overblijflokaal waar bij- of nagepraat kan worden over onze schooltijd.

Opmerkingen, aanvullingen en correcties verwerken we graag. Stuur die naar info@mijnoudeschool.nl

Doelgroep

We richten ons hier op de mensen die tussen 1909 en 1971 leerling van een van de scholen waren.

Vanaf 1969 werden de gebouwen van de St. Annaschool, de Aloysius lagere school en de St. Vitus VGLO school afgebroken en kwam er een eind aan een tijdperk.

ULO of MULO

(Meer) uitgebreid lager onderwijs, afgekort mulo (ook ulo), was in Nederland een schooltype na de lagere school.

Deze schoolvorm ontstond ten gevolge van de onderwijswet van 1857 en werd afgeschaft na de invoering van de Mammoetwet in 1968. De wettelijke term mulo werd in 1920 bij wet veranderd in ulo, maar veel scholen zijn mulo (ook MULO of M.U.L.O.) blijven hanteren omdat ze dit beter vonden klinken.

Bronnen

Foto's en teksten in de website Mijnoudeschool.nl zijn afkomstig van diverse bronnen.
- bijdragen van oud-leerlingen in velerlei vormen

- Studie in de archieven van de Fraters van Utrecht en Franciscanessen van Oirschot in het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven.

- Het archief van de vm. Aloysiusscholen, voor zover bewaard gebleven en in beheer bij het Aloysiuscollege in Hilversum

- De afbeeldingen van plattegronden en bouwtekeningen vonden we op de website van de Gemeente Hilversum.

Externe links naar meer foto's en informatie

Disclaimer

Omwille van de overzichtelijkheid en omdat sommige foto's door meerdere personen werden aangeboden, vermelden we geen namen van de aanbieders. Voor zover ons bekend rust er geen copyright op. Mocht dat wel zo zijn, dan zullen we dat graag vermelden. De namen van leerkrachten en leerlingen zijn veelal uit geheugen en overlevering en derhalve mogelijk onjuist of onjuist gespeld.

Privacy

Mocht je bezwaar hebben dat je naam bij een foto vermeld wordt, dan kun je dat laten weten en we zullen dan desbetreffend actie ondernemen.

Stuur dan een bericht naar info@mijnoudeschool.nl of gebruik je onderstaand formulier

Via dit formulier kom je in contact met de beheerders van deze website